«Το παιδί μου…μιλάει σαν «μωρό»»…

«Δεν έχει πλούσιο λεξιλόγιο»…

«Δυσκολεύεται στην γραφή και στην ανάγνωση»…

«Φαίνεται να μην κατανοεί πάντα αυτό που του λέμε»…

«Δεν μας κοιτά στα μάτια και δεν παίζει μαζί μας»…

«Δυσκολεύεται στο ξεκίνημα της ομιλίας και επαναλαμβάνει την πρώτη συλλαβή»…

Αυτές ίσως είναι μερικές φράσεις που έχεις σκεφτεί για το παιδί σου ή έχεις ακούσει από άλλους γονείς για το δικό τους.

Ωστόσο, ένα παιδί με δυσκολίες στον λόγο και την επικοινωνία δεν παρουσιάζει απαραιτήτως όλες τις παραπάνω ενδείξεις.

Η ομιλία και γενικότερα η επικοινωνία αποτελεί μέρος των διαπροσωπικών σχέσεων του ατόμου με το περιβάλλον του. Ένα παιδί από τα πρώτα κιόλας λεπτά της ζωής του προσπαθεί να επικοινωνήσει με τους γύρω του (κλάμα). Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα μαθαίνει τις βασικές φωνολογικές, μορφολογικές, συντακτικές και σημασιολογικές δομές μιμούμενο την ομιλία των οικείων του. Συγκεκριμένα μέχρι την ηλικία των 5 ετών εξελίσσονται τα πιο σημαντικά στάδια ανάπτυξης. Τα στάδια ανάπτυξης αφορούν κυρίως τον συναισθηματικό, οπτικοκινητικό, γλωσσικό, γνωστικό και κοινωνικό τομέα.

Ωστόσο, το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης.

Τα στάδια ανάπτυξης, βασίζονται στο μέσο όρο. Μην ανησυχείς, λοιπόν, εάν το παιδί σου αποκλίνει από αυτόν. Εάν όμως παρατηρήσεις κάτι ανησυχητικό στην ανάπτυξή του, καλό θα ήταν να επικοινωνήσεις με τον παιδίατρό σου.

ΘΥΜΗΣΟΥ!

Η πρόληψη είναι ιδιαίτερα σημαντική διότι μια έγκαιρη παρέμβαση μπορεί να κάνει την διαφορά. Για θέματα που αφορούν ειδικά την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας θα μπορούσες να ζητήσεις την συμβουλή ενός λογοθεραπευτή.

Παρακάτω παρατίθενται τα στάδια λόγου και ομιλίας σύμφωνα με το Σύλλογο Επιστημόνων Λογοπαθολόγων Λογοθεραπευτών Ελλάδος (ΣΕΛΛΕ).

Ηλικία 0 – 6 μηνών


  • Τρομάζει με ήχους
Αναγνωρίζει ήχους
  • Εντοπίζει τον ήχο γυρνώντας το κεφάλι
  • Επαναλαμβάνει τους ίδιους ήχους
  • Συχνά ψιθυρίζει και βγάζει ευχάριστους ήχους
  • Μιμείται ήχους
  • Χρησιμοποιεί ήχους ή χειρονομίες για να υποδείξει ανάγκες
  • Χρησιμοποιεί διαφορετικό κλάμα για να εκφράσει διαφορετικές ανάγκες
  • Χαμογελάει όταν του μιλάνε
  • Χρησιμοποιεί τα φωνήματα /b/, /p/ και /m/ όταν μουρμουρίζει
  • Ποικίλει σε ύψος και ένταση η φωνή του

Ηλικία 7 – 12 μηνών

  • Καταλαβαίνει το ναι και το όχι
  • Καταλαβαίνει και αποκρίνεται στο όνομά του
  • Ακούει και μιμείται περισσότερους ήχους
  • Αναγνωρίζει λέξεις που σχετίζονται με συνηθισμένα αντικείμενα (π.χ. κούπα, παπούτσι, χυμός)
  • Χρησιμοποιεί μεγάλη ποικιλία ήχων όταν μουρμουρίζει
  • Μιμείται μερικούς ήχους ακόμη και όταν κλαίει μόνο για να προκαλέσει την προσοχή
  • Ακούει όταν του μιλάς
  • Αρχίζει να μετατρέπει το μουρμούρισμα σε ακατάληπτη γλώσσα
  • Παράγει μία ή περισσότερες λέξεις
  • Χρησιμοποιεί ουσιαστικά
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1 – 3 λέξεων
  • Κατανοεί απλές εντολές

Ηλικία 13 – 18 μηνών

  • Χρησιμοποιεί πρότυπα επιτονισμού ενηλίκων
  • Χρησιμοποιεί ηχολαλία και μη καταληπτή ομιλία (νεολογισμοί)
  • Παραλείπει μερικά αρχικά σύμφωνα και σχεδόν όλα τα τελικά σύμφωνα
  • Ακολουθεί απλές εντολές
  • Αναγνωρίζει 1 με 3 μέρη του σώματος
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο από 3 έως 20 ή περισσότερες λέξεις (κυρίως ουσιαστικά)
  • Συνδυάζει χειρονομίες και λόγο
  • Κάνει έκκληση για τα περισσότερα από τα αντικείμενα που επιθυμεί

Ηλικία 19 – 24 μηνών

  • Χρησιμοποιεί λέξεις πιο συχνά από ασυνάρτητη ομιλία (νεολογισμούς)
  • Είναι 25 – 50% κατανοητό στους ξένους
  • Αρχίζει να συνδυάζει ουσιαστικά και ρήματα
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί αντωνυμίες
  • Χρησιμοποιεί κατάλληλο χρωματισμό στη φωνή για τις ερωτήσεις
  • Απαντά στην ερώτηση «τι είναι αυτό;»
  • Διασκεδάζει ακούγοντας ιστορίες
  • Γνωρίζει 5 μέρη του σώματος
  • Ονομάζει επακριβώς μερικά οικεία αντικείμενα
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50 με 100 ή και περισσότερες λέξεις
  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 300 ή περισσότερων λέξεων

Ηλικία 2 – 3 ετών

  • Ο λόγος είναι καταληπτός 50 – 75%
  • Συνεχίζει να ηχολαλεί όταν συναντά δυσκολίες στο λόγο
  • Καταλαβαίνει το «ένα» και τα «πολλά»
  • Εκφράζει την ανάγκη για τουαλέτα (πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά)
  • Ζητάει αντικείμενα με το όνομά τους
  • Δείχνει τις εικόνες σε βιβλίο ονομάζοντάς τις
  • Αναγνωρίζει διάφορα μέρη του σώματος
  • Ακολουθεί απλές εντολές και απαντά σε απλές ερωτήσεις
  • Απολαμβάνει να ακούει μικρές ιστορίες, τραγούδια και ρυθμούς
  • Κάνει ερωτήσεις με 1 ή 2 λέξεις
  • Χρησιμοποιεί φράσεις 3 – 4 λέξεων, με Υποκείμενο – Ρήμα – Αντικείμενο
  • Χρησιμοποιεί μερικές προθέσεις, άρθρα, ρήματα στον ενεστώτα, ομαλό πληθυντικό και ανώμαλους τύπους στον αόριστο
  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 500 ή 900 ή περισσότερων λέξεων
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50 έως 250 ή περισσότερων λέξεων (ραγδαία ανάπτυξη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου)
  • Παρουσιάζει πολλαπλά γραμματικά λάθη
  • Καταλαβαίνει τα περισσότερα πράγματα από αυτά που λέγονται
  • Μιλάει με δυνατή φωνή
  • Χρησιμοποιεί τα φωνήεντα σωστά
  • Χρησιμοποιεί σωστά σύμφωνα σε αρχική θέση
  • Χρησιμοποιεί περίπου 27 φωνήματα
  • Χρησιμοποιεί το βοηθητικό «είναι»
  • Χρησιμοποιεί μερικά ομαλά ρήματα στον αόριστο, κτητικά μορφήματα, αντωνυμίες και προστακτική

Ηλικία 3 – 4 ετών

  • Καταλαβαίνει τη λειτουργία των αντικειμένων
  • Καταλαβαίνει διαφορές στις έννοιες (σταματώ – ξεκινώ, μέσα – έξω, μικρό – μεγάλο)
  • Ακολουθεί εντολές που αποτελούνται από 2 και 3 μέρη
  • Ρωτάει και απαντάει σε απλές ερωτήσεις (ποιος, τι, που, γιατί)
  • Συχνά κάνει ερωτήσεις και ζητά λεπτομέρειες στις απαντήσεις
  • Χρησιμοποιεί την ομιλία για να εκφράσει συναισθήματα
  • Χρησιμοποιεί 4 με 5 λέξεις στις προτάσεις
  • Αναγνωρίζει αντικείμενα με το όνομά τους
  • Χειρίζεται επιδέξια τους ενήλικες και παρατηρεί
  • Χρησιμοποιεί ουσιαστικά και ρήματα πιο συχνά
  • Έχει αίσθηση του παρελθόντος και του μέλλοντος
  • Έχει ένα αντιληπτικό λεξιλόγιο 1200 – 2000 λέξεων
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 800 – 1500 λέξεων
  • Ο λόγος είναι 80% καταληπτός
  • Η γραμματική βελτιώνεται αν και κάποια λάθη επιμένουν
  • Κατάλληλη χρήση του «είμαι» και «είναι» στις προτάσεις
  • Βάζει δύο γεγονότα σε χρονολογική σειρά
  • Συμμετέχει σε συζητήσεις
  • Συνεπής χρήση ομαλού πληθυντικού, κτητικών αντωνυμιών και ρημάτων αορίστου

Ηλικία 4 – 5 ετών

  • Κατανοεί τις έννοιες των αριθμών έως το 3
  • Αναγνωρίζει 1 έως 3 χρώματα
  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 2800 ή περισσότερων λέξεων
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 900 έως 2000 ή περισσότερων λέξεων
  • Μετράει ως το 10 μηχανικά
  • Χρησιμοποιεί γραμματικά σωστές προτάσεις
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις 4 έως 8 λέξεων
  • Απαντά σε σύνθετες ερωτήσεις που αποτελούνται από 2 μέρη
  • Ρωτά για ορισμούς λέξεων
  • Μιλά με μια συχνότητα 186 λέξεων ανά λεπτό περίπου
  • Μειώνεται ο συνολικός αριθμός των επαναλήψεων
  • Παράγει σύμφωνα με 90% ακρίβεια
  • Μειώνεται σημαντικά ο αριθμός των συνεχών ηχητικών παραλείψεων και των υποκατάστατων
  • Ο λόγος του είναι συνήθως καταληπτός από τους ξένους
  • Μιλά σχετικά με εμπειρίες στο σχολείο, σε σπίτια φίλων κτλ.
  • Αναμεταδίδει με ακρίβεια μια μεγάλη ιστορία
  • Δίνει προσοχή σε μια ιστορία και απαντά σε απλές ερωτήσεις σχετικά με αυτή
  • Χρησιμοποιεί κτητικές αντωνυμίες, μέλλοντα χρόνο και συγκριτικά μορφήματα στις προτάσεις

Ηλικία 5 – 6 ετών

  • Ονομάζει 6 βασικά χρώματα και 3 βασικά σχήματα
  • Ακολουθεί εντολές που αποτελούνται από 3 μέρη
  • Κάνει ερωτήσεις με το «πως»
  • Απαντά λεκτικά στο «Γεια» και στο «Τι κάνεις;»
  • Χρησιμοποιεί παρελθόντα χρόνο και μέλλοντα κατάλληλα
  • Χρησιμοποιεί συνδέσμους
  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 13000 λέξεις
  • Ονομάζει τα αντίθετα
  • Ονομάζει διαδοχικά ημέρες της εβδομάδας
  • Μετρά ως το 30 μηχανικά
  • Ανταλλάσσει πληροφορίες και κάνει ερωτήσεις
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρειες
  • Αναμεταδίδει με ακρίβεια μια ιστορία
  • Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλει παιδικά ποιηματάκια
  • Επικοινωνεί εύκολα με ενήλικες και άλλα παιδιά

Ηλικία 6 – 7 ετών

  • Ονομάζει κάποια γράμματα, αριθμούς και νομίσματα
  • Τοποθετεί κατά σειρά αριθμούς
  • Κατανοεί το «αριστερά» και το «δεξιά»
  • Χρησιμοποιεί αυξανόμενα πιο σύνθετες περιγραφές
  • Απασχολείται με συζητήσεις
  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 20000 λέξεων
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις 6 λέξεων περίπου
  • Κατανοεί τις περισσότερες έννοιες του χρόνου
  • Απαγγέλει το αλφάβητο
  • Μετράει ως το 100 μηχανικά
  • Χρησιμοποιεί περισσότερα μορφολογικά σημάδια καταλλήλως
  • Χρησιμοποιεί κατάλληλα την παθητική φωνή

ΤΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΝΩ ΟΜΩΣ ΕΓΩ ΩΣ ΓΟΝΕΑΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΩ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ;

Μουσική: Σημαντικό ρόλο στη ζωή του παιδιού και στην εξέλιξη του ως προσωπικότητα έχει η μουσική. Έρευνες έχουν δείξει πως η μουσική βοηθάει να αναπτυχθεί ο εγκέφαλος. Πολλές φορές θα έχετε παρατηρήσει ως γονείς ότι τα παιδιά χαλαρώνουν όταν ακούν μουσική. Ακόμα, ένα παιδί στην ηλικία των 2 ετών που δεν έχει αναπτύξει πλήρως τον λόγο του , του είναι δύσκολο να τραγουδήσει ολόκληρο ένα τραγούδι. Ωστόσο , μπορεί να αναγνωρίζει τον ρυθμό ενός τραγουδιού και να χτυπάει τα χέρια του στον ρυθμό του τραγουδιού, ενώ μπορεί να εκτελεί εντολές που του δίνονται από τα λόγια. Έτσι αναπτύσσεται και το λεξιλόγιο, καθώς και ο εσωτερικός λόγος.

Παιχνίδι: Όλα τα είδη παιχνιδιού, παίζουν σημαντικό ρόλο στην αναπτυξιακή εξέλιξη του παιδιού τόσο στον γλωσσικό και γνωστικό τομέα, όσο και στον κινητικό και συναισθηματικό. Το παιδί μέσω του παιχνιδιού χτίζει την φαντασία του, κοινωνικοποιείται, αποκτά μυική δύναμη και εξελίσσει τον λόγο του αφού τα ερεθίσματα που δέχεται είναι αμέτρητα. Πιο συγκεκριμένα , ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα του παιδιού και όσον αφορά την εξέλιξη του λόγου μπορείτε να παίξετε με τα παιδιά σας τα εξής:

  • Ηλικία 0-12 μηνών: Γυμναστήρια και διάφορα παιχνίδια που παράγουν ήχους (παιδικά πιανάκια, κρεμαστά κούνιας) ενισχύουν την παρατηρητικότητα και την βλεμματική επαφή. Επίσης, το παιδί μέσω της μίμησης προσπαθεί να παράξει τους ήχους που ακούει.
  • Ηλικία 1-2 ετών: Κύβοι με σχήματα, κύβοι δραστηριοτήτων, κύβοι στοίβαξης ενισχύουν την παρατηρητικότητα και την γνωστική ανάπτυξη ( χρώματα, σχήματα).
  • Ηλικία 2-4: Σε αυτή την ηλικία αναπτύσσεται το συμβολικό παιχνίδι. Μπορείτε να παίξετε με κούκλες, κουζινικά , σούπερ μάρκετ, κουκλόσπιτο, playmobil.
  • Ηλικία 4-6 ετών: Bingo, επιτραπέζια, lego.

Ανάγνωση παραμυθιού: Όπως έχει πει και ο Albert Einstein «Αν θες το παιδί σου να γίνει έξυπνο, διάβασε του παραμύθια. Αν θες να γίνει εξυπνότερο, διάβασε του περισσότερα παραμύθια». Kαι φυσικά δεν έχει άδικο. Έρευνες έχουν δείξει πως τα παιδιά που άκουγαν παραμύθια πριν ακόμα γεννηθούν, μίλησαν πιο γρήγορα, πιο εύκολα, είχαν πλουσιότερο λεξιλόγιο για την ηλικία τους και είχαν καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο. Μέσω του παραμυθιού ένα παιδί αναπτύσσει τη φαντασία του, εμπλουτίζει το λεξιλόγιο του και γίνεται πιο δημιουργικό. Επιπλέον, μέσω της ανάγνωσης βιβλίων ένα παιδί μεγαλύτερης ηλικίας προάγει την αναγνωστική του ικανότητα, την αναγνωστική κατανόηση, την επίλυση προβλημάτων.

Ζωγραφική: Μία πολλή ωραία δραστηριότητα για τα παιδιά κάθε ηλικίας. Ένα παιδί μέσω την ζωγραφικής επικοινωνεί τα συναισθήματα του, τις σκέψεις του και όλα όσα το απασχολούν. Πάρτε χαρτί και μαρκαδόρους, ζωγραφίστε με τα παιδιά σας και συζητήστε για όλα όσα ζωγραφήσατε.

Κατασκευές: Τι πιο δημιουργικό από αυτό. Χρησιμοποιήστε κάθε είδους χαρτόνια, με διάφορες υφές, χρώματα και μοτίβα. Μιλήστε για όλα όσα βλέπετε και αγγίζετε. Κατασκευάστε έναν πύργο, ένα διαστημόπλοιο και ό,τι άλλο φανταστείτε.

Άλλα tips που βοηθάνε στην εξέλιξη του λόγου.

  • Προσπαθήστε να προσφέρετε στο παιδί σας ευκαιρίες για επικοινωνία. Για παράδειγμα βάλτε το βάζο με την σοκολάτα κάπου ψηλά έτσι ώστε να υπάρχει οπτική επαφή και όταν το θελήσει να πρέπει να σας το ζητήσει.
  • Καλό είναι να μην του δίνετε κάτι πριν το ζητήσει. Αν το παιδί διψάσει θα έρθει να σας το επικοινωνήσει από μόνο του.
  • Σημαντικό είναι να μην μιλάμε «μωρουδιακά» στο παιδί. Σίγουρα ο λόγος του μπορεί να φαίνεται χαριτωμένος, αλλά τα παιδιά, δεν πρέπει να ξεχνάμε, πως μιμούνται το λόγο των οικείων τους.
  • Κάνετε υπομονή όταν το παιδί σας προσπαθεί να εκφράσει κάτι και δεν τα καταφέρνει. Μπορεί να του πάρει λίγο χρόνο παραπάνω, αλλά θα το πετύχει.
  • Χρησιμοποιείται καθαρή, απαλή ομιλία χρησιμοποιώντας κατάλληλο λεξιλόγιο για την ηλικία του παιδιού. Για παράδειγμα σε ένα παιδί 2 ετών καλό είναι να χρησιμοποιούμε απλές προτάσεις 3-4 λέξεων.
  • Πολύ σημαντική είναι η βλεμματική επαφή. Κάθε φορά που μιλάτε στο παιδί κατεβείτε στο ύψος του και κοιτάξτε το στα μάτια. Το παιδί έτσι δίνει μεγαλύτερη προσοχή σε όσα του λέτε.
  • Αρπάξτε όποια ευκαιρία υπάρχει για γνωστική ανάπτυξη. Για παράδειγμα κάθε φορά που ανεβαίνετε σκαλοπάτια μετρήστε τα.
  • Ξαπλώστε στην ύπαιθρο και σχολιάστε τα αστέρια και τα σχήματα που κάνουν τα σύννεφα.
  • Στο τέλος της ημέρας ρωτήστε το παιδί σας πως πέρασε, τι του άρεσε πιο πολύ στην ημέρα του , τι έφαγε και ζητήστε του να σας περιγράψει τι θα ήθελε να κάνει την επόμενη ημέρα. Καλό είναι να αποφεύγονται ερωτήσεις που απαντώνται με ένα ναι ή όχι.

Μύθοι και αλήθειες που αφορούν την ανάπτυξη της ομιλίας.

Μύθος 1: Όταν το παιδί δεν μιλάει, δεν καταλαβαίνει και δεν επικοινωνεί.

Αλήθεια: Ένα παιδί κατανοεί το κόσμο γύρω του από την στιγμή της γέννησης του. Ήδη σε ηλικία 2 ετών είναι σε θέση να κατανοεί ό,τι ακούει και να εκτελεί εντολές. Ένα παιδί με καθυστέρηση λόγου μπορεί να μην μιλάει, αλλά μπορεί να επικοινωνεί. Ομιλία είναι οι λέξεις με τις οποίες εκφράζω αυτό που θέλω. Επικοινωνία είναι όλα όσα εκφράζω με λέξεις, με τα μάτια και με το σώμα μου. Φτάνει να έχω το ένα από τα τρία για να μπορώ να επικοινωνήσω.

Μύθος 2: Είναι ακόμα μικρό.

Αλήθεια: Σύμφωνα με τα αναπτυξιακά στάδια λόγου και ομιλίας ένα παιδί αρχίζει να λέει λέξεις από 1 έτους και ήδη σε ηλικία 1μιση έτους λέει γύρω στις 50 λέξεις. Ενώ σε ηλικία 2 ετών το παιδί αρχίζει και σχηματίζει απλές προτάσεις 2 λέξεων.

Μύθος 3: Θα μιλήσει αργότερα.

Αλήθεια: Αν ένα παιδί είναι «προγραμματισμένο» να μιλήσει, θα μιλήσει. Είτε είναι 2 ετών, είτε είναι 3ων , είτε 4ων. Ωστόσο, ανάμεσα σε όλες αυτές τις ηλικίες υπάρχουν αναπτυξιακά στάδια τα οποία αλλάζουν ανά 6 μήνες. Αν ένα παιδί, λοιπόν, μιλήσει σε ηλικία 4 ετών έχει προσπεράσει αρκετά στάδια ανάπτυξης της ομιλίας που θα το βοηθούσαν να αποκτήσει έναν ολοκληρωμένο μορφολογικά, συντακτικά και αρθρωτικά λόγο.

Μύθος 4: Τα αγόρια μιλάνε πιο αργά σε σχέση με τα κορίτσια.

Αλήθεια: Τα στάδια ανάπτυξης λόγου και ομιλίας είναι ίδια για όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως φύλου. Αποκλίσεις, βέβαια, από αυτά χωρίς να είναι ανησυχητικό, μπορούν να υπάρξουν αλλά κάτι τέτοιο δεν συσχετίζεται με το φύλο.

Μύθος 5: Βαριέται..

Αλήθεια: Το σημαντικότερο για ένα παιδί είναι το παιχνίδι. Όλα όσα κατακτά ένα παιδί, τα κατακτά μέσα από αυτό. Είτε σε γνωστικό , είτε σε γλωσσικό είτε σε κοινωνικό επίπεδο. Όταν, λοιπόν ,ένα παιδί παίζει με συνομηλίκους του αυτό διπλασιάζεται. Για το λόγο αυτό όταν ένα παιδί παίζει με έναν άλλο και δεν μπορεί να εκφράσει όλα αυτά που θέλει να πει και να γίνει κατανοητό από το συνομιλητή του, του προκαλείται εκνευρισμός. Κανένα παιδί δεν θα χαράμιζε μια ευκαιρία για παιχνίδι λόγω της οκνηρίας του.

Μύθος 6: Αφού η πιπίλα χαλαρώνει το παιδί , δεν πρέπει να την κόψει.

Αλήθεια: Πολλές φορές η πιπίλα «γλιτώνει» το περιβάλλον του παιδιού από την γκρίνια και τα κλάμματα. Μέχρι ποια ηλικία όμως η πιπίλα μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς να είναι «βλαβερή» για το παιδί και την εξέλιξη της ομιλίας του; Καλό θα ήταν με το που το παιδί βγάλει τα 4-5 πρώτα νεογιλά δόντια του, να αρχίσει να ελαττώνεται ο χρόνος που το παιδί έχει την πιπίλα, διότι η χρήση της μπορεί να προκαλέσει αλλοιώσεις την ανατομία της στοματικής κοιλότητας και αργότερα το παιδί να εμφανίσει δυσκολίες στην σίτιση και στην άρθρωση.

Μύθος 7: Δεν πειράζει που το παιδί δεν λέει κάποια φωνήματα στην ηλικία των 5 ετών. Θα τα πει αργότερα.

Αλήθεια: Όπως υπάρχουν τα αναπτυξιακά ορόσημα για κάθε ηλικία, έτσι υπάρχουν και τα αρθρωτικά ορόσημα. Κάθε φώνημα αναδύεται σε συγκεκριμένη ηλικία. Για παράδειγμα το φώνημα /s/ περιμένουμε να εμφανιστεί σε ένα παιδί στην ηλικία των 3,5 με 4 ετών περίπου. Αν δεν εμφανιστεί σε αυτήν την ηλικία δεν θα γίνει στην ηλικία των 6 και κατά πάσα πιθανότητα το παιδί αυτό θα χρειαστεί λογοθεραπευτική παρέμβαση.

Μύθος 8: Η διγλωσσία προκαλεί γλωσσικές δυσκολίες.

Αλήθεια: Ο εγκέφαλος ενός παιδιού είναι σαν σφουγγάρι. Απορροφά τα πάντα. Σύμφωνα με έρευνες εάν ένα παιδί εκτίθεται σε περισσότερες από μία γλώσσες στην παιδική του ηλικία, αποκτά μεγαλύτερο γνωστικό περιεχόμενο. Η εκμάθηση μιας άλλης γλώσσας διεγείρει τον εγκέφαλο και βοηθά το παιδί να αποδίδει καλύτερα και σε τομείς κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης. Ωστόσο, τα παιδιά που παρουσιάζουν γλωσσικές δυσκολίες καλό θα ήταν να μαθαίνουν μία γλώσσα. Είναι ξεκάθαρο ,λοιπόν, πως καμία γλωσσική δυσκολία δεν οφείλεται στην διγλωσσία. Οι δυσκολίες αυτές προυπάρχουν σε ένα παιδί και ίσως η διγλωσσία τις κάνει «δυσκολότερες».

Μύθος 9: Η λογοθεραπεία δεν λειτουργεί

Αλήθεια: Εάν το παιδί σας έχει δυσκολία ή διαταραχή της ομιλίας, ο καλύτερος επαγγελματίας που θα σας βοηθήσει και θα σας καθοδηγήσει είναι ο λογοθεραπευτής. Οι λογοθεραπευτές εκπαιδεύονται για να εντοπίζουν και να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ομιλία και μπορούν να βοηθήσουν το παιδί σας να ξεπεράσει τις προκλήσεις του με εξειδικευμένες τεχνικές και στρατηγικές.

Βιβλιογραφία

https://www.selle.gr/kids.php#1